Tack för att du väljer att handla från Aprilia Interiör! Vi har ambitionen att göra dina köp så roliga, enkla och trygga som möjligt. Så fort du skickat din beställning till oss, kommer du att få en orderbekräftelse till din e-mejladress eller ditt mobilnummer, som vi ber dig att spara. Nedan följer en specifikation över vad det innebär att vara en certifierad e-handel, samt de köp- och leveransvillkor som gäller när du handlar hos oss:
Specifikation för Certifierad E-handel
* Aprilia Interiör är registrerat i Sverige, har ett svenskt organisationsnummer och är momsregistrerat (innehar f-skattesedel).
* Aprilia Interiör har ej ansökt om eller är inte försatt i konkurs. Aprilia Interiör är ej på ekonomiskt obestånd (relevanta betalningsanmärkningar eller kronofogdeskuld).
* Aprilia Interiör har ej bytt merparten av styrelsen under den senaste 6-månadersperioden.
* Aprilia Interiör är ej listad på Svensk Handels varningslista.
* Aprilia Interiörs website nyttjar TLS/SSL kryptering där känsliga betaluppgifter skickas eller visas.
* Aprilia Interiör presenterar kunden med antagen personuppgifts- och anti-SPAM policy.
* Aprilia Interiör anger enligt lagen om elektronisk kommunikation användningsområde och syfte med cookies då dessa används (se nedan).
Sekretesspolicy - Behandling av Personuppgifter, Cookies och Anti-SPAM policy
Information enligt dataskyddsförordningen (GDRP) av Aprilia Interiörs behandling av personuppgifter. Personuppgiftsansvarig Aprilia Interiör c/o Ahlqvist, Trankärr 206, 442 49 Kungälv. Telefon 0730-646511.
Inom Aprilia Interiör behandlar vi personuppgifter i våra relationer med blivande, nuvarande och gamla kunder och intressenter, samt för vår interna verksamhet. Personuppgifterna kan utgöra underlag för Aprilia Interiörs marknads- och kundanalyser, affärs- och metodutveckling samt statistik. Aprilia Interiör kan också, om direktreklamspärr inte har begärts, komma att använda uppgifterna för marknadsföringsändamål (Nyhetsbrev, Inbjudningar, Undersökningar, Information om erbjudande och liknande).
Aprilia Interiör kan också komma att kontrollera personuppgifter mot sanktionslistor som Aprilia Interiör enligt lag eller myndighetsbeslut är skyldig eller har rätt att tillämpa för att säkerställa att kundrelation kan inledas och betalning genomföras.
Om Aprilia Interiör erhåller e-post där tredje person nämns, kommer vi att informera den tredje personen att vi behandlar personuppgifter om denne, undantaget om vi utiferån det enskilda fallet gör en sammanvägd bedömning att den enskilda insatsen att få tag i personen och ge information inte står i proportion till vikten av att personen informeras.
För att hålla personuppgifterna aktuella, kan Aprilia Interiör komma att komplettera dem genom att hämta in uppgifter från privata och offentliga register, till exempel uppdatering av adressuppgifter med hjälp av Upplysningscentralen. Vi kan komma att lämna personuppgifter till tredje part i de fall då rättslig grund finns.
När personuppgifter lämnas ut för behandling för vår räkning, görs det enligt särskilt avtal med sekretessåtagande, samt regleras m h a personuppgiftsbiträdesavtal.
Gallring av personuppgifter sker enligt gallringsplan i både digital och pappersbunden informationshantering.
Du har rätt att begära registerutdrag över vilka uppgifter vi på Aprilia Interiör behandlar om dig som person samt att uppgifter rättas/raderas såvida de inte utgör nödvändig del av ett beslutsunderlag eller på annat sätt behövs för att Aprilia Interiör skall kunna uppfylla sina rättsliga förpliktelser.
Enligt lagen om Elektronisk Kommunikation skall alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbsida, sparas så kallade "session cookies" på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen. Om du inte har aktiverat cookies i din webbläsare, kommer du inte att kunna genomföra ett köp. Session cookies försvinner från din dator när du stänger ner webbläsaren.
TLS/SSL kryptering
Aprilia Interiör nyttjar TLS/SSL kryptering där känsliga betaluppgifter skickas eller visas.
Allmänna villkor och Förbehåll
Du måste vara 18 år eller äldre för att få handla i vår webbutik. Avtal om köp träffas i.o.m. att du mottager en orderbekräftelse via e-post efter det att du lagt en order OCH slutfört betalning kontant, alternativt genomgått godkänd kreditprövning vid fakturaköp. Vi reserverar oss mot eventuella "skrivfel" i produktinformationen, samt att produktbilder inte alltid exakt återger produktens verkliga utseende vad gäller färg och struktur, detta beroende på svårigheten att fotografera färger samt vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har. Vi förbehåller oss rätten att åberope Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.
Priser
Aprilia Interiör är främst en webbutik och har för närvarande endast lager av varor som säljs regelbundet. Tack vare detta kan vi erbjuda lägre priser på våra möbler, än om vi haft en traditionell butik. Priserna på webbutiken anges i SEK inklusive moms på 25%. Priset du betalar är det som står på hemsidan den dag order läggs.
Betalningsalternativ
Fakturabetalning
Vi erbjuder, vid beställning av nyproducerade möbler, till ett värde över 5000 kr, betalning mot faktura 10 dagar netto. Vid faktura görs en kreditupplysning på ditt namn, samt en kontroll mot folkbokföringsadress. Därför ombeds du att lämna personnummer och e-postadress. Uppfylls kreditkriterierna, vilket bland annat innebär att du ej får ha några betalningsanmärkningar, fullföljs köpet. Leverans kan endast ske till den adress du är folkbokförd på och köp medges endast till personer som är folkbokförda i Sverige och som fyllt 18 år. Om du ej uppfyller kriterierna kan du komma att hänvisas till förskottsbetalning (se nedan). Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag, f.n. 50:- plus moms, samt dröjsmålsränta med 2% per påbörjad 10-dagarsperiod. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Fakturan skickas tidigast den dag som du mottager leveransbekräftelse från Aprilia Interiör.
Aprilia Interiör debiterar en expeditionsavgift på 125 sek (inkl moms) vid fakturaköp. Vid fakturaköp är vi av säkerhetsskäl nödgade att vid beställning alltid ta ut en handpenning på 50% av köpekostnaden. Med specialtillverkade varor menas beställningsmöbler som byggs först på beställning, och/eller där du själv väljer t.e.x. tyg, färg, ben och andra attribut. Din vara börjar inte produceras förrän handpenningen är oss tillhanda och handpenningen betalas inte tillbaka såvida du inte har skäl att reklamera varan. Vid outlöst paket eller omöjlig leverans förbehåller vi oss rätten att debitera dig 500 sek oavsett köpesumma, för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt.
Förskottsbetalning via faktura eller swish
Köper du antika eller begagnade varor via webbutiken, vare sig dessa skall fraktas till dig eller du skall hämta ut dem själv, måste du välja förskottsbetalning via faktura eller swish som betalningsalternativ. I vissa fall kan vi komma överens om kontantbetalning vid utlämning.
Detta är även ett alternativ till dig som beställer nyproducerade varor, men som vill undvika expeditionsavgiften på 125 sek, eller som av någon anledning ej uppfyller kreditkriterierna. Du betalar då hela köpesumman i förskott. När vi ser att betalningen kommit oss tillhanda, ger vi order om produktion av din beställda vara eller att lagervaran skall skickas. När du har lagt din order via webbutiken eller mejlat oss din order, får du en faktura i pdf-format mejlad till dig, tillsammans med betalningsinstruktioner. Notera att beräknad leveranstid av den beställda varan gäller fr.o.m. det datum vi erhållit betalning från dig.
Bytesrätt och Öppet Köp
I enlighet med Distans- och Hemförsäljningslagen, har du som kund bytesrätt och öppet köp (eller "Ångerrätt") i 14 dagar från mottagande av vara. Önskar du skicka tillbaka varan, bekostas detta av dig själv, och varan skall returneras oanvänd i sin originalförpackning, inkluderande alla eventuella originalhandlingar, samt med ett meddelande om hur du vill att återbetalning skall ske. Du måste meddela oss och få ett godkännande innan du sänder en retur. Vi löser inte ut paket som skickas mot postförskott. Efter det att vi mottagit returvaran och kontrollerat den, drar vi av fraktavgifter och eventuella fakturaavgifter (vid köp på faktura) samt eventuellt handpenningsbelopp från totalbeloppet innan vi betalar tillbaka resterande belopp. Önskar du byta till annan färg/modell kommer fraktavgift samt eventuell mellanskillnad att debiteras oavsett köpebelopp. Reavaror bytes ej. Notera att ångerrätten inte gäller fullt ut för tyger eller om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad just till dig, till exempel om du beställt en fåtölj i en specifik tyg och färg. Skulle du ångra ett köp av tyg eller en specialtillverkad vara, behåller vi den handpenning du erlagt.
Reklamation
Enligt Konsumentköplagen har du 3 års reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta.
Skulle det mot förmodan vara något fel på din vara, eller av vi skickat fel vara, byter vi givetvis kostnadsfritt ut denna åt dig. Meddela oss dock innan du skickar tillbaka varan, då vi först måste godkänna reklamationen. Till vår hjälp behöver vi bilder på defekten. Vi gör sedan en utredning, och kan ibland vara tvungna att kontakta producenten, och vi ber dig ha överseende med att detta kan ta lite tid. Observera att antika föremål säljs i befintligt skick, alltid med mindre eller större bruksslitage, och inte kan reklameras då det ligger i möbelns/föremålets natur att det ibland finns skavanker. Vi försöker vara så noga som möjligt med att redogöra för eventuella skavanker på varan på dess produktsida. Men vi kan exempelvis inte definiera exakt var ett visst litet "skav" på en möbel befinner sig, eller räkna antalet repor på det specifika föremålet. Granska de bilder som finns noggrant, och ställ gärna frågor om varan av intresse innan du lägger ordern, skulle du vara tveksam. Vi kan även ta mer ingående bilder och mejla till dig.
Transportskador
För att varor med synliga yttre transportskador skall kunna reklameras, måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Meddela även Aprilia Interiör, senast 4 dagar efter mottagandet av det skadade godset. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter det att du öppnat emballage och förpackning, fotografera och kontakta vår kundservice.
Garantier
Garantivillkoren varierar beroende på varumärke och typ av vara. Använd gärna länken "Ställ frågor om produkten" på produktsidan för att höra med oss angående garanti för den speciella varan. Antika föremål säljs i befintligt skick och har ingen garantitid, men självklart säljer vi inga varor som är i undermåligt skick - såvida inte detta nämns uttryckligen i produktbeskrivningen.
Leverans och Fraktavgifter
Fraktavgifter
För transport inom Sverige gäller som regel följande fraktavgifter, för leverans till utlämningsställe:
99:- vid ordersumma upp till 99:- (önskar du hemleverans kostar det 325:)
79:- vid ordersumma mellan 100 till 1999:- (önskar du hemleverans kostar det 325:-)
125:- vid ordersumma mellan 2000 - 9999:- (önskar du hemleverans kostar det 325:-)
249:- vid ordersumma över 10000:- (önskar du hemleverans kostar det 375 kr:- Vad gäller möbler sänds det alltid med hemleverans och går ej att välja bort.)
OBS: Om du önskar HEM-leverans: Överstiger paketet 150+50+50 cm måste vi dock OFFERERA frakt - då återkommer vi till dig efter lagd order med aktuellt pris - paketet måste då nämligen sändas som DHL Freight STYCKE! Du får sedan avgöra om du önskar gå vidare med ordern eller ej.)
OBS: Ovan priser gäller INTE för frakt av nyproducerade möber i gustaviansk stil, såsom sängstommar/gavlar, byråer, skåp, skänkar, bord och stolar etc. Dessa frakter är nämligen väldigt skrymmande, tunga och ömtåliga. Frakt av sådana varor debiteras med mellan 1000 och 2000 kr (såvida du ej önskar avhämta dem själv på ort i Mellansverige). Vad frakten för den vara du önskar köpa kostar, se bland fraktalternativen i rullistan på respektive produktsida. Om du beställer flera varor - t.ex. ett vitrinskåp OCH ett bord, betalar du bara för EN frakt. Vi drar bort den billigare frakten från ordersammanställningen när vi sänder dig orderbekräftelse/faktura.
OBS: Ovan priser gäller inte om det på produktsidan för den specifika produkten står något om att en speciell tilläggsfraktkostnad gäller eller att du själv måste hämta ut varan på vårt lager i Kungälv. Det kan t.ex. gälla vissa större/otympliga/extra känsliga föremål. Om det inte finns något frakterbjudande utan står att varan måste avhämtas, kan du ändå be om en fraktoffert - vi fraktar ofta hela lastpallar över hela Sverige, till självkostnadspris (med DHL). Priserna för detta varierar med vart i Sverige du bor - men i runda svängar handlar det om 1000 sek för en lastpall av måtten 120*80 cm och 800 sek för en lastpall av måtten 80*60 cm. Storstadstillägg om 200 sek uttages i tillämpbara fall.
Beställer du flera varor som har en speciell extra fraktkostnad, kanske vi kan samfrakta för en av de bägge tilläggsfraktkostnaderna. Det beror på om vi t.ex. kan lasta allt på en pall eller om vi behöver två. Hör gärna av dig om du vill fråga om exakt fraktpris för det du önskar beställa!
Frakt till land utanför Sverige
Om du bor i ett annat land än Sverige, hör av dig med en förfrågan om aktuella fraktpriser till din utländska adress. Vi har utmärkta avtal med DHL, Postnord och UPS och skickar ofta både inom Norden, Europa och t.e.x. USA. Notera att vi för närvarande ej kan erbjuda fakturaköp till kunder utanför Sveriges gränser, utan då är det full förskottsbetalning via banköverföring som gäller.
Frakt till utlämningsställe eller hemleverans
Du väljer själv om du önskar hämta ut din vara på närmaste utlämningsställe, eller betala extra för hemleverans efter avisering (dagtid). I det förstnämnda fallet får du en avisering via ditt mobilnummer eller mejladress när varan finns för uthämtning. Medtag ID-kort och sändningsnummer. I det andra fallet kontaktas du i förväg för att bestämma en dag för utkörning till ditt hem. Observera att hemleveransen gäller fram till din dörr och inte in i ditt hus.
Större försändelser (antingen enskilda stora paket, eller flera mindre kollin) levereras med fraktbolag, direkt hem till dig, dvs till din ytterdörr, eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Inbärning och eventuell montering ingår ej. Om du önskar inbärning, ring då in din order för att vi skall kunna hantera detta tillägg som bekostas av dig som köpare. När dina varor ankommit till vår speditörs lager, kontaktar deras leveransavdelning dig och ni kommer överens om utkörning (som måste äga rum vardagar mellan 9-16, specifik tid kan ej väljas men man brukar kunna välja förmiddag eller eftermiddag). Kan inte fraktbolaget leverera till dig efter överenskommen tid, och varan skickas tillbaka till oss, debiterar vid dig för tillbakafrakten (samt eventuellt ny frakt).
Leveranstid
För varor i vårt eget lager är leveranstid normalt sett bara några dagar, men notera att en del av våra nyproducerade varor är beställningsvaror. För beställningsvaror av mindre karaktär (lampskärmar, lampor, tyger, fårskinn etc) brukar leveranstiden ligga mellan 1-2 veckor, medan för större specialtillverkade möbler såsom skåp, soffor och fåtöljer, kan leveransen ta mellan 4 till 12 veckor. Ungefärlig leveranstid anges på respektive produkts sida, men vi kontaktar dig för mer exakt leveranstid så fort vår beställning hos aktuell tillverkare bekräftats. Observera att detta i vissa fall kan ta upp till två veckor. Du har alltid rätt att häva din beställning, alternativt utnyttja din ångerrätt, i samband med att du meddelas specificerad leveransvecka och den inte ligger inom tidspannet ovan. Notera att eventuellt betalad handpenning ej återbetalas om möbeln är under produktion.