Köp- och Leveransvillkor

Tack för att du väljer att handla från Aprilia Interiör! Vi har ambitionen att göra dina köp så roliga, enkla och trygga som möjligt. Så fort du skickat din beställning till oss, kommer du att få en orderbekräftelse till din e-mejladress eller ditt mobilnummer, som vi ber dig att spara. Nedan följer en specifikation över vad det innebär att vara en certifierad e-handel, samt de köp- och leveransvillkor som gäller när du handlar hos oss:

 

Specifikation för Certifierad E-handel

* Aprilia Interiör är registrerat i Sverige, har ett svenskt organisationsnummer och är momsregistrerat (innehar f-skattesedel).
* Aprilia Interiör har ej ansökt om eller är inte försatt i konkurs.  Aprilia Interiör är ej på ekonomiskt obestånd (relevanta betalningsanmärkningar eller kronofogdeskuld).
* Aprilia Interiör har ej bytt merparten av styrelsen under den senaste 6-månadersperioden.
* Aprilia Interiör är ej listad på Svensk Handels varningslista.
* Aprilia Interiörs website nyttjar TLS/SSL kryptering där känsliga betaluppgifter skickas eller visas.
* Aprilia Interiör presenterar kunden med antagen personuppgifts- och anti-SPAM policy.
* Aprilia Interiör anger enligt lagen om elektronisk kommunikation användningsområde och syfte med cookies då dessa används (se nedan).

 

Sekretesspolicy - Personuppgifter, Cookies och Anti-SPAM policy

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL) och lämnas ej ut till tredje part. När du lägger en beställning, godkänner du att vi använder och lagrar dina uppgifter för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig, och för att kunna upprätthålla en hög servicenivå. Vi behöver dina uppgifter för att kunna leverera, meddela orderstatus och hantera andra spörsmål som du kan ha. Om du har givit ditt godkännande, kan vi även delge information om nyheter, kampanjer och erbjudanden som vi har i butiken via nyhetsbrev etc. http://www.pul.nu/lagtext.html

Enligt lagen om Elektronisk Kommunikation skall alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbsida, sparas så kallade "session cookies" på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen. Om du inte har aktiverat cookies i din webbläsare, kommer du inte att kunna genomföra ett köp. Session cookies försvinner från din dator när du stänger ner webbläsaren.

 

TLS/SSL kryptering

Aprilia Interiör nyttjar TLS/SSL kryptering där känsliga betaluppgifter skickas eller visas.

 

Allmänna villkor och Förbehåll

Du måste vara 18 år eller äldre för att få handla i vår webbutik. Avtal om köp träffas i.o.m. att du mottager en orderbekräftelse via e-post efter det att du lagt en order OCH slutfört betalning kontant, alternativt genomgått godkänd kreditprövning vid fakturaköp. Vi reserverar oss mot eventuella "skrivfel" i produktinformationen, samt att produktbilder inte alltid exakt återger produktens verkliga utseende vad gäller färg och struktur, detta beroende på svårigheten att fotografera färger samt vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har. Vi förbehåller oss rätten att åberope Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

 

Priser

Aprilia Interiör är främst en webbutik och har för närvarande endast lager av varor som säljs regelbundet. Tack vare detta kan vi erbjuda lägre priser på våra möbler, än om vi haft en traditionell butik. Priserna på webbutiken anges i SEK inklusive moms på 25%. Priset du betalar är det som står på hemsidan den dag order läggs.

 

Betalningsalternativ

Fakturabetalning

Vi erbjuder, vid beställning av nyproducerade möbler, betalning mot faktura 10 dagar netto. Vid faktura görs en kreditupplysning på ditt namn, samt en kontroll mot folkbokföringsadress. Därför ombeds du att lämna personnummer och e-postadress. Uppfylls kreditkriterierna, vilket bland annat innebär att du ej får ha några betalningsanmärkningar, fullföljs köpet. Leverans kan endast ske till den adress du är folkbokförd på och köp medges endast till personer som är folkbokförda i Sverige och som fyllt 18 år. Om du ej uppfyller kriterierna kan du komma att hänvisas till förskottsbetalning (se nedan). Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag, f.n. 50:- plus moms, samt dröjsmålsränta med 2% per påbörjad 10-dagarsperiod. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Fakturan skickas tidigast den dag som du mottager leveransbekräftelse från Aprilia Interiör.

Aprilia Interiör debiterar en expeditionsavgift på 69 sek (inkl moms) vid fakturaköp. Vid fakturaköp är vi av säkerhetsskäl nödgade att vid beställning alltid ta ut en handpenning på 50% av köpekostnaden. Med specialtillverkade varor menas beställningsmöbler som byggs först på beställning, och/eller där du själv väljer t.e.x. tyg, färg, ben och andra attribut. Din vara börjar inte produceras förrän handpenningen är oss tillhanda och handpenningen betalas inte tillbaka såvida du inte har skäl att reklamera varan. Vid outlöst paket eller omöjlig leverans förbehåller vi oss rätten att debitera dig 500 sek oavsett köpesumma, för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt.

Förskottsbetalning via faktura eller swish

Köper du antika eller begagnade varor via webbutiken, vare sig dessa skall fraktas till dig eller du skall hämta ut dem själv, måste du välja förskottsbetalning via faktura eller swish som betalningsalternativ. I vissa fall kan vi komma överens om kontantbetalning vid utlämning.

Detta är även ett alternativ till dig som beställer nyproducerade varor, men som vill undvika expeditionsavgiften på 69 sek, eller som av någon anledning ej uppfyller kreditkriterierna. Du betalar då hela köpesumman i förskott. När vi ser att betalningen kommit oss tillhanda, ger vi order om produktion av din beställda vara eller att lagervaran skall skickas. När du har lagt din order via webbutiken eller mejlat oss din order, får du en faktura i pdf-format mejlad till dig, tillsammans med betalningsinstruktioner. Notera att beräknad leveranstid av den beställda varan gäller fr.o.m. det datum vi erhållit betalning från dig.

 

Bytesrätt och Öppet Köp

I enlighet med Distans- och Hemförsäljningslagen, har du som kund bytesrätt och öppet köp (eller "Ångerrätt") i 14 dagar från mottagande av vara. Önskar du skicka tillbaka varan, bekostas detta av dig själv, och varan skall returneras oanvänd i sin originalförpackning, inkluderande alla eventuella originalhandlingar, samt med ett meddelande om hur du vill att återbetalning skall ske. Du måste meddela oss och få ett godkännande innan du sänder en retur. Vi löser inte ut paket som skickas mot postförskott. Efter det att vi mottagit returvaran och kontrollerat den, drar vi av fraktavgifter och eventuella fakturaavgifter (vid köp på faktura) samt eventuellt handpenningsbelopp från totalbeloppet innan vi betalar tillbaka resterande belopp. Önskar du byta till annan färg/modell kommer fraktavgift samt eventuell mellanskillnad att debiteras oavsett köpebelopp. Reavaror bytes ej. Notera att ångerrätten inte gäller fullt ut för tyger eller om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad just till dig, till exempel om du beställt en fåtölj i en specifik tyg och färg. Skulle du ångra ett köp av tyg eller en specialtillverkad vara, behåller vi den handpenning du erlagt.

 

Reklamation

Enligt Konsumentköplagen har du 3 års reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta.

Skulle det mot förmodan vara något fel på din vara, eller av vi skickat fel vara, byter vi givetvis kostnadsfritt ut denna åt dig. Meddela oss dock innan du skickar tillbaka varan, då vi först måste godkänna reklamationen.  Till vår hjälp behöver vi bilder på defekten. Vi gör sedan en utredning, och kan ibland vara tvungna att kontakta producenten, och vi ber dig ha överseende med att detta kan ta lite tid. Observera att antika föremål säljs i befintligt skick, alltid med mindre eller större bruksslitage, och inte kan reklameras då det ligger i möbelns/föremålets natur att det ibland finns skavanker. Vi försöker vara så noga som möjligt med att redogöra för eventuella skavanker på varan på dess produktsida. Men vi kan exempelvis inte definiera exakt var ett visst litet "skav" på en möbel befinner sig, eller räkna antalet repor på det specifika föremålet. Granska de bilder som finns noggrant, och ställ gärna frågor om varan av intresse innan du lägger ordern, skulle du vara tveksam. Vi kan även ta mer ingående bilder och mejla till dig.

 

Transportskador

För att varor med synliga yttre transportskador skall kunna reklameras, måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Meddela även Aprilia Interiör, senast 4 dagar efter mottagandet av det skadade godset. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter det att du öppnat emballage och förpackning, fotografera och kontakta vår kundservice.

 

Garantier

Garantivillkoren varierar beroende på varumärke och typ av vara. Använd gärna länken "Ställ frågor om produkten" på produktsidan för att höra med oss angående garanti för den speciella varan. Antika föremål säljs i befintligt skick och har ingen garantitid, men självklart säljer vi inga varor som är i undermåligt skick - såvida inte detta nämns uttryckligen i produktbeskrivningen.

 

Leverans och Fraktavgifter

Fraktavgifter

För transport inom Sverige gäller som regel följande fraktavgifter:

0:-      vid ordersumma över 10000:-

100:-  vid ordersumma mellan 2000 - 9999:-

50:-    vid ordersumma upp till 1999:-

Ovan priser gäller såvida det inte, på produktsidan för den specifika produkten, står något om att en speciell tilläggsfraktkostnad gäller, att du själv måste hämta ut varan på vårt lager, eller välja till ett separat frakterbjudande.

Observera alltså att vissa större eller otympliga möbler och föremål, samt extra känsliga föremål ej kan fraktas inom ramen för ovan prisskala. Du kan istället själv hämta upp dessa varor på vårt lager i Kungälv eller Göteborg, alternativt välja ett produktspecifikt frakterbjudande i tillvalsrutan på produktsidan för varan i fråga. Om det inte finns något frakterbjudande utan står att varan måste avhämtas, kan du ändå be om en fraktoffert - vi fraktar ofta hela lastpallar över hela Sverige, till självkostnadspris (med DHL). Priserna för detta varierar med vart i Sverige du bor - men i runda svängar handlar det om 800 sek för en lastpall av måtten 120*80 cm, och 600 sek för en lastpall av måtten 80*60 cm.

Du betalar bara för en fraktkostnad – dvs beställer du flera varor där en av varorna har en speciell extra fraktkostnad, betalar du bara för den. Det är den högsta separata fraktkostnaden bland dina varor som gäller.

Frakt till land utanför Sverige

Om du bor i ett annat land än Sverige, hör av dig med en förfrågan om aktuella fraktpriser till din utländska adress. Vi har utmärkta avtal med DHL, Postnord och UPS och skickar ofta både inom Norden, Europa och t.e.x. USA. Notera att vi för närvarande ej kan erbjuda fakturaköp till kunder utanför Sveriges gränser, utan då är det full förskottsbetalning via banköverföring som gäller.

Frakt till utlämningsställe eller hemleverans

Så ofta det är möjligt sänder vi ditt paket till ett utlämningsställe/ombud nära din postadress. Du får då en avisering via ditt mobilnummer eller mejladress när varan finns för uthämtning. Medtag ID-kort och sändningsnummer.

Större försändelser (antingen enskilda stora paket, eller flera mindre kollin) levereras med fraktbolag, direkt hem till dig, dvs till din ytterdörr, eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Inbärning och eventuell montering ingår ej. Om du önskar inbärning, ring då in din order för att vi skall kunna hantera detta tillägg som bekostas av dig som köpare. När dina varor ankommit till vår speditörs lager, kontaktar deras leveransavdelning dig och ni kommer överens om utkörning (som måste äga rum vardagar mellan 9-16, specifik tid kan ej väljas men man brukar kunna välja förmiddag eller eftermiddag).

Leveranstid

För varor i vårt eget lager är leveranstid normalt sett bara några dagar, men notera att en del av våra nyproducerade varor är beställningsvaror. För beställningsvaror av mindre karaktär (lampskärmar, hela lampor, tyger etc) brukar leveranstiden ligga mellan 1-2 veckor, medan för större  specialtillverkade möbler såsom skåp, soffor och fåtöljer, kan leveransen ta mellan 4 till 12 veckor.  Ungefärlig leveranstid anges på respektive produkts sida, men vi kontaktar dig för mer exakt leveranstid så fort vår beställning hos aktuell tillverkare bekräftats. Observera att detta i vissa fall kan ta upp till två veckor. Du har alltid rätt att häva din beställning, alternativt utnyttja din ångerrätt, i samband med att du meddelas specificerad leveransvecka och den inte ligger inom tidspannet ovan. Notera att eventuellt betalad handpenning ej återbetalas om möbeln är under produktion.

Det här är Aprilia Interiör

Aprilia Interiör saluför möbler och övrig inredning i klassiska tidlösa stilar men med en modern touch, både nyproducerat och antikt, samt möbeltyger, belysning, lampskärmar och fårskinnsprodukter såsom möbelöverdrag, plädar och kuddar. Här hittar du kvalitetsprodukter, inte sällan skräddarbyggda och skräddarsydda av svenska hantverkare med lång tradition inom möbeltillverkning. Vi vill bort ifrån "slit-och-släng" och sträva mot ett mer hållbart och ekologiskt samhälle, där inredning inte ständigt "behöver" bytas ut, utan kan föras vidare i generationer. Vi erbjuder möjligheterna att i hög grad själv bestämma möbelns utseende sett till färg, bemålning, beklädnad och till viss del övriga attribut.

 

 Välkommen att botanisera i en salig blandning från barock till kontemporär stil; 1700-tals rustikt, rokoko, gustavianskt, empir, karl-johan, chesterfield, nyrenässans, jugend, art deco, 40/50-tal, 60/70-tal samt mer nutida men ändå tidlös design. I Aprilias blogg kan du ta del av butiksnyheter, inredningstips och inspirationsbilder med våra möbler i vackra miljöer.  Genom vårt nyhetsbrev blir du regelbundet uppdaterad om vad som händer, och missa för allt i världen inte vår omtyckta FACEBOOK-sida där nya inlägg görs dagligen.